جفت ارز چیست؟

جفت ارز چیست

نوبت که به ترید کردن می‌رسد، اصطلاحات خاص این فضا سریعا خود را نمایان کرده و تازه‌کاره‌ها را شگفت‌رده می‌کنند. یکی از این اصطلاحات اساسی، جفت ارز بوده که ممکن است در نگاه اول گیچ‌کننده به نظر برسد. جفت ارز در دنیای ترید و فارکس، به معنای تقابل ارزهای رایج دو کشور برای تعیین قیمت تبادل آن‌ها است. آیا همچنان معنای این مفهوم برای شما غیر قابل درک است؟ پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

جفت ارز دیجیتال چیست؟

جفت ارز در دنیای ترید به معنای خرید یک ارز مانند دلار با توجه به ارزش آن در مقابل ارز دیگری مانند یورو است؛ برای یعنی چند دلار لازم است تا یک واحد یورو خریداری شود و بالعکس. برای درک بهتر این مفهوم، تصور کنید که شما برای خرید ماست به سوپرمارکت محل خود مراجعه می‌کنید. از فروشنده خواهید پرسید که یک ماست چند تومان است. به فرض یک دبه ماست را با قیمت ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنید. اگر ماست/تومان را یک جفت ارز در نظر بگیریم، برای خرید یک واحد ماست ۵۰ هزار تومان لازم است.

در دنیای فارکس و ارزهای دیجیتال نیز همین قاعده پابرجاست. در حال حاضر در زمان نگارش این مطلب (۲ خرداد ۱۴۰۳)، قیمت جفت ارز دلار آمریکا/دلار کانادا برابر با ۱.۳۶ است؛ یعنی برای خرید یک واحد دلار آمریکا نیاز به ۱.۳۶ دلار کانادا خواهید داشت. به همین دلیل، به ارز اول «ارز پایه» و به ارز دوم «ارز قیمت‌گذاری شده» می‌‎گویند؛ یعنی چه مقدار از ارز «قیمت‌گذاری شده» لازم است تا یک واحد از ارز «پایه» خریداری شود.

برای نمایش جفت ارزها و تقابل دو ارز در مقابل یکدیگر، از «اسلش» استفاده می‌شود؛ برای مثال تقابل دلار آمریکا و دلار کانادا به شکل «دلار آمریکا/دلار کانادا» نمایش داده می‌شود. اما هر ارز در بازارهای مالی نماد اختصاری خود را دارد؛ یعنی ارز رایج هر کشور را را با استفاده از نام کشور و اولین حرف آن ارز نمایش می‌دهند. برای مثال، دلار آمریکا که از دو کلمه «Dollar» و «United States» تشکیل شده است، با نماد اختصاری «USD» نشان داده می‌شود.

انواع جفت ارزها

در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال جفت ارزها خود انواعی دارند که به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه هریک از آن‌ها بررسی کرده‌ایم.

جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)کدامند؟

دسته‌ای از ارزها در بازار فارکس وجود دارند که به دلایل مختلفی تریدرها علاقه بیشتری به معامله آن‌ها دارند. دلیل این محبوبیت می‌تواند ثبات اقتصادی و یا نوسان کمتر نسبت به سایر جفت ارزهای قابل معامله باشد. این دسته از ارزها ۸۵ درصد تمام معاملات روزانه بازار را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل تامل راجع به این ارزها این است که یک طرف تمام این جفت ارزها، دلار آمریکا است که می‌توان آن را رایج‌ترین ارز دنیا دانست.

جفت ارزهای اصلی (Major Currency Pairs)کدامند؟

7 ارز زیر به عنوان جفت ارزهای اصلی شناخته می‌شوند.

  • USD/JPY
  • EUR/USD
  • USD/GBP
  • USD/CHF
  • USD/CAD
  • AUD/USD
  • NZD/USD

نکته حائز اهمیت راجع به جفت ارزهای اصلی این است که در میان تمام این ارزها، یورو/دلار آمریکا بیشترین حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص داده است و به عنوان پرطرفدارترین جفت ارز دنیای فارکس شناخته می‌شود؛ زیرا اکثر اخبار اقتصادی دنیا حول محور کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا است و تغییرات اقتصادی اساسی براساس تدابیر این کشورها صورت می‌گیرد. جفت ارزهای اصلی از نقدینگی بالایی در بازار برخوردار بوده و به طور کلی بیشترین معاملات بر روی این ارزها انجام می‌شود.

جفت ارزهای فرعی (Minor) و عجیب (Exotic)کدامند؟

اما دسته دیگری از واحدهای ارزی در بازار فارکس وجود دارد که به عنوان جفت ارزهای فرعی شناخته می‌شوند. علت فرعی بودن این ارزها دلیلی جز عدم تقابل آن‌ها با دلار آمریکا نیست؛ یعنی این جفت ارزها در هیچ‌یک از طرفین خود دلار آمریکا را به عنوان ارز پایه و ارز قیمت‌گذاری شده ندارند. این جفت ارزها اسپرد بیشتری نسبت به اصلی‌ها داشته و از طرفی دیگر، نقدینگی کمتری شامل حال آن‌ها می‌شود. البته همواره حجم معاملات آن‌‍‌ها به دلیل وجود ارزهای دیگری مانند یورو یا پوند بالا بوده و تریدرهای زیادی روی این جفت ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نوع دیگری از جفت ارز هم که «Exotic» یا «عجیب» نامیده می‌شوند وجود دارد که متعلق به کشورهایی هستند که اقتصاد آن‌ها به طور مداوم در حال توسعه است. این جفت ارزها نقدینگی و حجم معامله بالایی نداشته اما همچنان تریدرها به رشد و معامله سودمند آن‌ها امیدوار هستند. برای مثال کشور سنگاپور یکی از کشورهایی است که اقتصاد آن در حال توسعه بوده و در بازار فارکس با نماد USD/SGD قابل معامله است.

نحوه معامله ی جفت ارزها

حال که با تمام این دنیای پر پیچ و خم فارکس آشنا شدید، به نحوه معامله آن‌ها در مارکت خواهیم پرداخت. برای معامله جفت ارزها باید مراحل زیر را طی کنید.

  • انتخاب کارگزاری فارکس: کارگزاری یا بروکر یک شرکت یا سازمان ارائه‌دهنده خدمات بازارهای مالی است که علاقه‌مندان به مارکت و تریدرها برای حضور در فارکس، باید در این سازمان‌ها حساب کاربری باز کرده تا بتوانند به ترید جفت ارزها بپردازند. برای اینکه بتوانید یک بروکر قابل اطمینان پیدا کنید، باید تمام گواهینامه‌های بین‌المللی آن‌ها را با دقت بررسی کنید.
  • واریز وجه: پس از افتتاح حساب، نوبت به واریز وجه می‌رسد. این را به خاطر داشته باشید که بروکرها برای اینکه کاربران بتوانند متناسب با سرمایه اولیه خود به معامله بپردازند، حساب‌های متنوعی را قرار داده‌اند که کاربران کمیسیون‌های سازگار با مقدار سرمایه اولیه خود را پرداخت کنند. برای واریز وجه روش‌های مختلفی وجود دارد که راحت‌ترین آن واریز ارز دیجیتال است.
  • نصب متاتریدر: برای ترید در بازار فارکس، نیاز به برنامه‌ای دارید که این دسترسی را در اختیار شما قرار دهد. این برنامه متاتریدر نام دارد که با وارد کردن اطلاعات کاربری خود در داخل برنامه، امکان معامله جفت ارزها را خواهید داشت.
  • آموزش لازم: بیان این نکته حائز اهمیت بوده که برای ترید در بازارهای مالی، حتما باید آموزش‌های لازم را از قبل دیده باشید تا بتوانید معاملات سودآوری داشته باشید؛ در غیر این صورت جز ضرر چیزی دست شما را نخواهد گرفت.

نحوه معامله ی جفت ارزها

محبوب ترین جفت ارزها در فارکس کدامند؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، محبوب‌ترین جفت ارزها در فارکس، جفت ارزهای اصلی هستند که یک طرف آن دلار آمریکا خودنمایی می‌کند. در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد معاملات روزانه فارکس متعلق به یورو در مقابل دلار آمریکاست. این محبوبیت دلیلی جز جهانی بودن دلار آمریکا و استفاده بیش از ۲۰ کشور اروپایی از یورو ندارد. می‌توان گفت این جفت ارز با توجه به ثبات اقتصادی کشورهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، قابل پیش‌بینی‌تر هستند.

مزایای ترید با جفت ارزها

حال حتما از خود خواهید پرسید که معامله این دارایی‌ها چه سودی خواهد داشت؟ در ادامه چند مورد از مزایای ترید با جفت ارزها پرداخته‌ایم.

  • عدم نیاز به تبدیل ارز به دلار: برای اینکه بتوانید در بازارهای متمرکز از معامله ارزها سود ببرید، ابتدا باید آن‌ها را به دلار یا ارز رایج کشور خود تبدیل کنید. با ظهور جفت ارزهای فارکس، دیگر نیازی به تبدیل‌های این چنینی نیست و کافی استCurrency Pair مورد نظر خود را ترید کنید
  • تنوع در سبد ترید: حال که دنیایی از داراییهای جفت در بازار را در اختیار دارید، می‌توانید به راحتی طیف گسترده‌ای از آن‌ها را تحلیل و در ادامه معامله کنید.
  • کاهش هزینه تراکنش: به دلیل اینکه قیمت جفت ارزها در مقابل یکدیگر تعیین می‌شود، این تناسب موجب کاهش قیمت‌گذاری و در نهایت کاهش هزینه تراکنش می‌شود که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در یک ترید سودمند داشته باشد.

سوالات متداول جفت ارز

همبستگی جفت ارزها چیست؟

همبستگی به معنای این است که تغییرات در یک جفت ارز تاثیر در تغییرات و نوسانات قیمتی ارز دیگر دارد.

بهترین جفت ارزها برای اسکالپ کدامند؟

انتخاب یک جفت ارز برای اسکالپ کاملا به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد اما معمولا جفت ارزهای اصلی انتخاب مناسب‌تری هستند.

کلام اخر

بازارهای مالی بزرگ مانند فارکس که حجم معاملات بالایی را روزانه تجربه می‌کنند، نیاز به تعریف مفاهیم جدید جهت ایجاد امکانات ساده برای تریدرها به منظور سودآوری بیشتر دارند. جفت ارز نیز در بازار فارکس یکی از مفاهیم مهمی است که موجب شده تریدرها با بررسی اقتصاد چند کشور، با یک تحلیل درست و انتخاب جفت ارز مناسب، بتوانند از طریق معاملات خود به سود رسیده و درآمدی ثابت برای خود ایجاد کنند.

در این مقاله نیز ما به طور کامل جفت ارزها را بررسی کرده و مزایای ترید با آن‌ها را به صورت خلاصه شرح داده‌ایم.

بروکرهای بررسی شده

مقالات مرتبط

0 پاسخ‌ها برای “جفت ارز چیست؟”

ارسال پاسخ

*