کپی تریدینگ چیست و چه ریسک هایی دارد؟

کپی تریدینگ

شاید گاهی اوقات واژه‌ کپی تریدینگ در بازارهای مالی ارز دیجیتال به گوش شما خورده باشد یا اینکه آن را در جایی دیده‌اید اما معنای آن برای شما مبهم بوده است، واقعا copy trading چیست؟ برای اطلاع با آرکاکوین همراه شوید.

کپی تریدینگ به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا کلیه معاملات انجام شده توسط سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی را کپی کنند، در زمان کپی کردن یک معامله‌گر هیچ وقت استراتژی معامله‌گر دیگری را دریافت نمی‌کند، بلکه فقط معاملات او را دنبال می‌کند.

آشنایی با مفهوم کپی تریدینگ

تاریخچه پیدایش کپی تریدینگ به سال ۲۰۰۵ در بازارهای مالی برمی‌گردد، در اوایل معامله‌گران الگوریتم‌های خاصی را که بر طبق معاملات خودکار ایجاد می‌شد کپی می‌کردند اما به مرور توسعه‌دهندگان سابقه معاملات خود را به اشتراک گذاشتند تا دیگران بتوانند از استراتژی‌های معاملاتی خود کپی کنند.

با این سناریو یک شبکه معاملاتی اجتماعی تشکیل شد که سرانجام معامله‌گران به کپی معاملات در حساب‌های معاملاتی شخصی خود، اقدام کردند و به جای تکرار استراتژی از معامله‌های یک معامله‌گر دیگر کپی کردند.

مزایا و معایب copy trading در بازار ارز دیجیتال

اگر فردی هستید که به اندازه کافی زمان ندارید یا انرژی شما برای یاد گرفتن روند‌های معاملاتی دنیای ارز دیجیتال کافی نیست، برای شما باز کردن تریدهای سودبخش کاری بسیار دشوار خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است ابتدا نگاهی به مزایا و معایب این نوع از سیستم‌های معامله بیاندازید.

مزایای کپی تریدینگ آرکاکوین

از جمله مزایای کپی تریدینگ به شرح زیر است:

  • شما می‌توانید از یک سری مشخصه‌های از پیش تعیین شده، در سایت copy trading برای تعیین تریدرهایی با استراتژی‌های سود ده استفاده کنید، این موضوع زمان شما را آزاد می‌کند تا به کارهای خود رسیدگی کنید و در ضمن، نرم افزار به صورت خودکار معاملات را برای شما انجام می‌دهد.
  • شما می‌توانید پول خود را با یک استراتژی درست به دور از احساسات و عواطف سرمایه‌گذاری کنید.
  • خوب است بدانید کپی تریدرها از انواع دیگر معامله‌گران بسیار کم‌تر دچار پانیک سل (panic sell) یا فومو (FOMOO) می‌شوند.
  • از آن‌ جا که معاملات تریدرهای حرفه‌ای را دنبال می‌کنید می‌توانید بدون نیاز به انجام تحقیقات زیاد و یادگیری مباحث کریپتویی تریدهای با حساب و کتاب را تجربه کنید.
  • در واقع کپی تریدینگ به شما اجازه می‌دهد تا خرید و فروش سرمایه‌گذاران دیگر را مشاهده کنید و با داشتن دانشی عمیق نسبت به روند بازار، روش کار را به دست گیرید.
  • زمانی که شما از استراتژی و افکار یک تریدر دیگر استفاده کنید این کار به تنوع پرتفوی شما بسیار کمک می‌کند. در ضمن هزینه‌های استفاده از سرویس‌های copy trading نسبت به هزینه استخدام یک معامله‌گر برای مدیریت سرمایه شما بسیار کم‌تر است.

معایب کپی تریدینگ

با همه این مسائل معاملات کپی تریدینگ معایب متعددی نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • در اکثر مواقع بدون اینکه شما در جریان قرار بگیرید معاملاتی باز و بسته می‌شوند و قطعاً در جریان تمام تصمیمات معاملاتی نخواهید بود، بنابراین کنترل خود را بر بخشی از دارایی‌ از دست می‌دهید.
  • تریدرهای شما تا زمانی سودمند خواهند بود که تریدر اصلی سود کند، پس اگر یک معامله‌گر اشتباه انتخاب کنید قطعاً به ضرر شما و نیز از دست دادن سرمایه منجر می‌شوید.
  • از آن ‌جا که معاملات copy trading شما اندکی از معامله تریدر اصلی همواره عقب‌تر است بنابراین احتمال دارد در بازارهای پرنوسان از قیمت جا بمانید، در نتیجه نتایج متفاوتی با تریدر اصلی به دست می‌آید.
  • در برخی سایت‌ها در صورتی که قیمت بازار با قیمت تعیین شده توسط تریدر اصلی فاصله زیادی داشته باشد سفارش‌ها را لغو می‌کنند.
  • میزان ریسک‌پذیری هر تریدر نسبت به دیگر تریدرها متفاوت است زمانی که شما با تمام سرمایه خود از تریدری که سرمایه زیاد و حد تحمل ریسک بالایی دارد کپی کنید قطعاً ضرر خواهید کرد.
  • به این ترتیب باید بخشی از سود خود را به تریدر اصلی بدهید و این موضوع کمی نگران‌کننده است.

مزایا و معایب کپی تریدینگ

بررسی نحوه کارکردcopy trading

کپی تریدینگ پیش از هر چیز به رفتار اطلاعات و استراتژی‌های ارائه شده توسط تریدرها وابسته است، همانطور که قبلاً نیز اشاره شد در روش copy trading شما اقدامات تریدرهای دیگر را کپی می‌کنید مثلاً در پلتفرم‌های آن، زمانی که شما یک تریدر را انتخاب می‌کنید سبدهای سرمایه‌گذاری یا پرتفوی‌های شما به یکدیگر متصل می‌شود و هر اقدامی که معامله‌گر انجام دهد به صورت خودکار از حساب کاربری او به حساب کاربری شما کپی و اجرا می‌شود.

کپی تریدر توانایی دارد تصمیم بگیرد که چه مقدار از دارایی‌های خود را قصد دارد در استراتژی معامله‌گر سرمایه‌‌گذاری کند.

 برنامه معاملاتی و اهمیت وجود تریدینگ پلن و ساختار آن

به عنوان مثال فرض کنید شما 2000 دلار در حساب کاربری خود دارید و می‌خواهید استراتژی یک تریدر موفق را کپی کنید. اگر تازه‌کار هستید بهتر است فقط ۱۰ درصد از دارایی‌های خود یعنی 200 دلار را سرمایه‌گذاری کنید. در هر صورت هر پلتفرم روش متفاوتی برای شروع کار دارد اما به طور کلی روند کار به صورت زیر است:

  • شما ابتدا وارد حساب کاربری در صرافی مدنظر خود می‌شوید و یک API ایجاد می‌کنید، رابط برنامه‌نویسی یا Aplication Programming Interface به اختصار API مجموعه‌ای از پروتکل‌ها و ابزارها برای ایجاد نرم‌افزار است.
  • ‏Apiها نحوه تعامل اجزای نرم‌افزار را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال مشخص می‌کنند که از چه اطلاعاتی استفاده شود و چه اقداماتی صورت بگیرد.
  • سپس باید تریدر یا ربات ترید(trading Bot) مد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد معامله‌گر یا ربات معاملاتی را فالو نمایید.

 اهداف کپی تریدینگ چیست؟

به طور کلی در کپی ترید هدف این است که سرمایه‌گذاران باسابقه‌ای را بیابید که می‌خواهید از آن‌ها تقلید کنید. فرایند کپی تریدینگ به نحوی به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا استراتژی‌های معامله‌گران موفق را زیر نظر داشته باشند. مانند هر سیستم معاملاتی که یک معامله‌گر تصمیم می‌گیرد از آن استفاده کند، معامله‌گران قبل از تصمیم‌گیری برای ریسک سرمایه واقعی بهتر است از سرمایه‌گذاری باتجربه پیروی کنند.

بررسی نحوه کارکردcopy trading

 ثبت نام در بروکر آمارکتس

کپی تریدینگ می‌تواند برای معامله‌کنندگانی که زمان پیگیری بازارها را ندارند مفید باشد. در حالت کلی معاملات کپی بر معاملات کوتاه مدت به خصوص معاملات سوئینگ و روزانه متمرکز است اما استراتژی‌های مختلفی برای ایجاد درآمد مورد استفاده وجود دارد. تمرکز معاملات بر دارایی‌های بازار فارکس و همچنین ارزهای رمزنگاری شده و نیز دیگر بازارهای پیچیده ناپایدار است.

copy trading در عین حال که پتانسیل سودآوری دارد ممکن است خطراتی را نیز دربر گیرد، بنابراین معامله‌گران باید توجه کنند که نتایج موفق گذشته هیچ تضمینی برای داشتن بازدهی خوب در آینده نیست.

 بهترین تریدر برای کپی ترید در آرکاکوین

انتخاب یک معامله‌گر خوب برای کپی ترید بسیار سخت است، افراد خوب برای کپی کردن در تمام پلتفرم‌ها وجود دارند اما یافتن آن‌ها به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد، اغلب این معامله‌گران افراد مبتدی هستند که دارای مهارت‌های مدیریت بد و پروفایل‌های خطرناکی می‌باشند. در ادامه نکاتی را که با درنظر گرفتن آن‌ها می‌توانید بهترین انتخاب را انجام دهید، بیان می‌کنیم:

 معامله‌گران مورد اعتماد در آرکاکوین

برای شناسایی یک کپی تریدر خوب ساده‌ترین راه بررسی میزان اعتماد فالوورها به آن‌ها است، برای دریافت سیگنال از معامله‌گر مقدار پول واقعی (نه حساب‌های آزمایشی) که دیگران از معامله‌گر سرمایه‌گذاری دریافت کرده‌اند را بررسی کنید.

 بازدهی تریدر

اگرچه بازدهی بسیار بالا ممکن است جذاب به نظر برسد اما باید مراقب باشید چون بازده منفی بدیهی است. برای توجه به عملکرد ماهانه او به بازده ماهانه دقت کنید، یک بازده سالانه که تقریبا ۷۰ درصد باشد ناشی از شانس یا ریسک بالا است.

 تعداد معاملات

تعداد معاملاتی که ارائه‌دهنده سیگنال انجام می‌دهد بسیار مهم است، مقدار بالای معاملات بسته مانند 100 و بیشتر یک شاخص خوب به نظر می‌رسد. در کل معامله‌گران بلندمدت همواره تمایل دارند موقعیت خود را برای زمان طولانی‌تری حفظ کنند بنابراین تعداد کمتری از معاملات را می‌توان با این امر توجیه کرد.

 امتیاز ریسک

برای شما فرق نمی‌کند چه در یک حساب آزمایشی یا یک حساب ‌کاربری لایو باشید بهتر است با نکات فنی خاصی که مرتبط است آشنا شوید. توسط اکثر پلتفرم‌های معاملاتی امتیاز ریز در مقیاس ۰ تا ۱۰ محاسبه می‌شود در عین حال باید مطمئن شد که با پایین بودن امتیاز ریسک نتایج مورد نظر را دریافت می‌کنید.

همواره در تجارت و هر نوع سرمایه‌‌گذاری بین ریسک و بازده رابطه‌ای عکس وجود دارد بنابراین توصیه می‌کنیم سطح ریسک را همواره بین ۰ تا ۵ انتخاب کنید، تقریبا ۹۰ درصد تابع توقف ضرر را استفاده نمی‌کنند. لذا از معامله‌گرانی که فراموش می‌کنند از عملکرد توقف ضرر استفاده کنند حتما دوری کنید.

 سازگاری

ثبات معامله در حین بسته شدن تعداد معاملات بسیار مهم است. فردی که چندین ماه سودآور متوالی به عنوان مثال ۱۲ماه  با حداقل ضرر در این بین دارد یک کاندیدای ایده آل به حساب می‌آید. بهتر است مبتدیانی را که موفقیت آن‌ها احتمال دارد به شانس موقت باشد کپی نکنید.

 معاملات باز

معاملات باز مانند بازی کردن با سطوح توقف تاثیر زیادی بر سهام در دسترس شما دارد، پس بهتر است آ‌ن‌ها را بررسی کنید. اغلب معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند چه زمانی باید زیان‌ها را بپذیرند قبل از اینکه زیان‌ها غیرقابل تحمل شود قطعاً متوجه خواهید شد که معامله‌گری که معاملات باز کمی دارد و نسبت برنده ۶۰ تا ۸۰ درصد است، به دنبال آن عملکرد خوبی خواهد داشت.

سودمندی کپی تریدینگ در بازار رمز ارز

یکی از مسائل مهمی کقبلیش از شروع کپی تریدینگ در بازار ارز دیجیتال باید به آن توجه کرد، سودمند بودن آن است. به راستی برای سرمایه‌گذاران عادی و بدون سواد تکنیکال، نرخ سود copy trading چقدر است ؟

با توجه به نمونه‌های موجود و سودمند بودن آن‌ها متخصصان این صنعت به طور میانگین تخمین می‌زنند که نرخ بازگشت سرمایه و به سود رسیدن کپی تریدرهایی که معاملات خود را از یک پراپ تریدر  (proprietary Trader)می‌کنند، تقریبا ۳۰ درصد است. نرخ بازگشت سرمایه در اغلب تریدرهای مستقل تقریباً بین ۳ تا ۵۷ درصد است.

خوب است بدانید اگر موجودی ترید شما به اندازه سرمایه‌گذاری اولیه آن ضرر کرد سایت‌های کپی تریدینگ ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حساب شما را می‌بندند، برخلاف بسیاری از استراتژی‌های دیگر در copy trading این امکان وجود ندارد که شما بیش از سرمایه اولیه‌تان ضرر کنید.

سودمندی کپی تریدینگ در بازار رمز ارز

کپی تریدینگ با آرکاکوین

با توجه به مطالبی که با هم مرور کردیم، در کپی تریدینگ معامله‌گران به نوعی با زیر نظر گرفتن استراتژي‌های معامله‌گران موفق و با استفاده از تجارب سرمایه‌گذاری آن‌ها دست به تصمیمی درست می‌زنند که به دنبال آن میزان ریسک‌پذیری کاهش می‌یابد.

بنابراین با انتخاب بهترین تریدرها، می‌توانید با دنبال کردن معاملات یک معامله‌گر سود و منفعت بیشتری از سرمایه خود را بدست آورید. در این راستا شما می‌توانید از وب‌سایت آرکاکوین دیدن کنید و برنامه‌ معاملاتی خود را بر طبق کپی تریدینگ آرکاکوین پیش ببرید.

بروکرهای بررسی شده

مقالات مرتبط

0 پاسخ‌ها برای “کپی تریدینگ چیست و چه ریسک هایی دارد؟”

ارسال پاسخ

*